Drie misvattingen over cybercrime

Cijfers laten zien dat cybercrime een probleem is met een behoorlijke impact. Het is een serieus probleem en gaat iedereen aan. Helaas bestaan er nog altijd (hardnekkige) misstanden over cybercrime. We zijn afhankelijk van de technologie. En dat maakt het voor criminelen enorm aantrekkelijk om digitaal hun slag te slaan. Helaas bestaan er nog altijd (hardnekkige) misstanden over cybercrime, wij benoemen hier 3 belangrijke misvattingen.

Hand van een zakenman houdt cyber beveiliging en computer interface in stad. Concept van data bescherming.
Nieuws
Datum: 09-06-2021

Misvatting 1:
Als kleine onderneming is het toch niet nodig om maatregelen tegen cybercrime te nemen? Onder cybercrime verstaan we alle digitale aanvallen met een financieel doel. Oftewel: er wordt (indirect) geld of data (wat geld oplevert) gestolen. Onthoud dat cybercrime vrijwel nóóit persoonlijk gericht is. Ik hoor regelmatig: “Wie wil MIJ nu digitaal aanvallen? Ik ben toch helemaal niet interessant?” Of: “Mijn bedrijf is niet zo groot of rijk. Dan hoef ik toch niks te doen?” Een enorm misverstand. Iedereen die ook maar iets van geld heeft, is interessant voor cybercriminelen. En dat hoeven echt geen tonnen of miljoenen te zijn. Een klein beetje is al genoeg! Kortom: iedereen is een mogelijk doelwit voor cybercrime. Dus óók gewone consumenten, zzp’ers en het mkb.” Misschien tegenwoordig juist wel de gewone consumenten, zzp’ers en het mkb. Denk aan de fraude via marktplaats e.d. waar we helaas al verschillende voorbeelden van hebben gezien.

Misvatting 2:
Denken dat u alles goed geregeld hebt. Er is toch een ICT’er en/of een systeembeheerder? En er zijn antivirusprogramma’s actief? zijn veel gehoorde opmerkingen. U kunt pas daadwerkelijk wat doen aan cybercrime als u weet hoe cybercriminelen te werk gaan. Anders heeft een goed beveiligingssysteem nauwelijks zin. Zeker bij emailbeveiliging gaat veel verkeerd. Onthoud dat mail een van de meest kostbaarste bezitingen is. Zowel van een persoon als een bedrijf. Vrijwel álle vertrouwelijke informatie staat erin. Dat zijn kostbare gegevens. Data die cybercriminelen maar al te graag willen hebben. Heeft u een 2stapsverificatie? Dus een wachtwoord via de computer en daarnaast een verificatie via bijvoorbeeld de telefoon. Stel dat uw wachtwoord in verkeerde handen valt, dan is uw mail niet direct geïnfiltreerd.”

Misvatting 3:
Een cybercrime-aanval gebeurt niet zo vaak. Hoe erg kan het zijn? Grote kans dat er bij u thuis en op het werk een brandalarm hangt. De kans dat deze daadwerkelijk dienst doet is klein. Maar dat u dit alarm nauwelijks nodig heeft, wil niet zeggen dat het niet nuttig is. Mijn punt? Over een brandalarm zeggen we ook niet dat het weg moet, omdat er nooit of nauwelijks brand is. Hetzelfde geldt voor een goed cyberalarm en digitaal beveiligingssysteem. Want net als met een brand geldt: áls het mis gaat, kan het ook goed mis gaan. Onthoud dat een heel bedrijf na een geslaagde cybercrime-aanval in 1 klap stil kan komen te staan, niemand meer bij zijn e-mail kan, de helpdesk onbereikbaar is, geen nieuwe orders kunnen worden geplaatst. En ga zo maar door. De kosten lopen daardoor al snel op. En is er sprake van een datalek? Dan moet er gedegen onderzoek naar worden gedaan door experts. Daar hangt een prijskaartje aan. En dat onderzoek kan dagen of zelfs weken duren. Kostbare tijd, letterlijk en figuurlijk. Genoeg werk aan de winkel!”

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.